onsdag den 26. august 2015

NEMT MØNSTER I RETSTRIK - CARDIGAN TIL BABY


Trods en kølig og langstrakt forsommer, har det været rigtig lunt og fint terassevejr de sidste mange uger. Strikketøjet er flyttet med udenfor, men jeg foretrækker nemt og let nørkleri mens jeg har en lydbog i øret. 


Garnrester i bløde uldkvaliteter og med superwash udrustning blev fundet frem og fordi jeg fra maskinstrikningen er vant til garn, der nemt tages fra midten af et nøgle, har jeg "spolet" garnet om ved hjælp af min nøstepind. Så bliver garnet liggende hvor det er og jeg er fri for at jagte det, når det snor sig mellem stolebenene. Se min nøstepinds historie her.

Trøjens mål passer til 6 - 9 mdr. og jeg har aflæst målene fra en af Drops standardmønstre. Masketallet har jeg beregnet efter min strikkeprøve.




I stedet for raglanskråninger med sammensyning har jeg samlet overdelens forstykker, ærmer og ryg og strikket raglanindtagninger som et bærestykke uden sømme. Alle kanter er omhæklede med krebsemasker. Det giver en fin finish og man kan regulere vidden lidt, så kanterne hverken flaner eller strammer.

Jeg har strikket det meget nemme mønster utallige gange i mange forskellige kombinationer og det er en meget fin metode at bruge sine rester på. Jeg har holdt mig til 3 farver, men man kan sagtens jonglere med flere farver.

Mønster delbart med 5 + 2 kantmasker. Efter den hvide ribkant strikkes
Hvid farve: 1 pind ret, 1 pind vrang.
*Grå farve: 4 pinde ret.
Hvid farve: 1 pind ret, 1 pind vrang
Rosa farve: 4 pinde ret
Hvid farve : Kantmaske, 3 m ret,

Stik ned i den foregående hvide rækkes maske som vist  med pilen. 
 Saml lænken op og lad den blive på pinden
 Strik den førstkommende maske ret og løft den hævede maske over. .

Strik 5 rosa masker  og med at hæve en hvid maske op for hver 5. maske  pinden ud. Slut med 2 rosa masker og kantmaske. Strik vrang tilbage og skift til grå garn.* Gentag fra * til * idet den hævede maske forskydes, således at den ved de næste retriller  ligger midt mellem de to tidligere hævede masker.


Med dette nemme mønster kan man bruge mange af sine rester. Her har jeg erstattet den ene hvide stribe med turkis.




1 kommentar:

Amelie sagde ...

Det er vel nok fint.