søndag den 1. marts 2015

KLEJNER - LÆKKERT OG NEMT BAGVÆRK

Klejner hører absolut til de kager, der hører til jul og smager bedst som nykogte.
Dejen er ganske nem og tilberedes af 500 g mel, 100 g smør eller margarine, 150 g sukker, 2 æg, 1 str. teske hjortetaksalt, 3/4 dl. sødmælk og 1,5 - 2 tsk kardemomme og lidt reven citronskal. Til kogningen bruger jeg 2 pk Palmin og 1/2 pk. svinefedt. (Sidstnævnte kan undlades). Desuden flormelis til drys. 

Sukker, æg, hjortetaksalt og kardemomme og citronskal røres sammen. Det blødgjorte fedtstof knibes i. Tilsæt mælk og mel og ælt grundigt. Dejen bliver en smidig gummiagtig masse. Lad dejen hvile natten over i køleskab - eller mindst 15 minutter. Rul ud til ca. 7mm tykkelse. Jeg ruller ud på en skæreplade, som jeg kun bruger til bagning. Skær dejen i strimler, ca. 3 cm brede og i romber, så de bliver ca. 10 cm lange. Skær en midterridse ca. 2,5 cm  og vrid den øverste del af klejnen gennem ridsen. Læg klejnerne til hvile ca. 5 minutter. Bring fedtstoffet i kog. Det er tilpas varmt, når det syder omkring en tændstik. Herefter må fedtet ikke blive varmere eller gå af kog. Kom klejnerne i fedtstoffet  - højst 4 stk. ad gangen. Når undersiden er bagt, vender klejnen sig rundt. Prøv om klejnen er gennembagt. Læg klejnerne på køkkenrulle og drys med flormelis gennem en sigte.
Jeg passer på at fedtstoffer ikke branker for mig - og at der ikke kommer mel med ned i fedtet. Det resterende fedt bruger jeg nemlig til at lave mejsebolde af.







1 kommentar:

Anonym sagde ...

Lige sådan har jag lärt at bage dem fra mine danske svigerinner👵