mandag den 30. marts 2015

BOMPRESENNING TIL FOLKEBÅD - DEL 2

Det vækker ikke stor begejstring hos min gemal, når jeg lægger beslag på det store spisestuebord til mine projekter, men en 3,80 m lang bompresenning kræver nu sin plads. og jeg elsker at brede mig.


Jeg må planlægge syningen meget nøje, så jeg kan nøjes med at arbejde med 1 halvdel ad gangen. Her er første trin: bundsømmen  syet med to stikninger.

Næste trin er påsyning af lynlåsen. Denne forlængelse af lynlåsen er min egen opfindelse. Når man med kolde fingre skal fjumre den delte lynlås på plads, er det langt nemmere når lynlåsen har denne ekstra snip forneden. Desuden slipper man for at sy igennem lynlåsens plastik forneden, når den syes på.

Klargøring af lynlåsen. Det er ikke altid man kan få en lynlås der passer nøjagtig i længden. Min lynlås var 5 cm for lang. Først nappede jeg mange tænder af med en tang, men lod 3 ekstra tænder stå. Dem svejsede jeg sammen med loddekolben, hvorefter de blev dækket med dobbelte stofstrimler.
Lynlåsens dele lægges på stoffets retsider som vist. 

Lynlåsen er klipset på med min hæftepistol (Rapid med små kramper).
Så vidt muligt må man sy alting sådan at stofmængden ligger til venstre for trykfoden. Her har jeg rullet og klipset stoffet sammen mens jeg syr lynlåsen på. Undervejs må man huske at fjerne hæfteklammerne langs lynlåskanten så man ikke syr over dem og knækker nålen.

Fold kanten langs lynlåsen 2 sider om og sy lynlåsen fast med 2 stikninger ved siden af hinanden.




Så store og tunge stykker stof giver det et tungt pres på stoffet både før og efter stingpladen, selvom jeg har sat pladen på friarmen. Man kan lette arbejdet ved at forlænge pladen med et par puder både før og efter sybordet.

I del 3 syr jeg stropper og midtersømmen - følg med, hvis du har planer om lignende projekter :-)




Ingen kommentarer: