søndag den 22. februar 2015

RENGØRING AF HAVENS TEAKTRÆSMØBLER


Der er mange jobs og projekter, som er mindre spændende at gå i gang med, og dertil hører rengøringen af havemøbler inden de skal i vinterhi under den overdækkede terasse. Vore teaktræsmøbler har nok 15-20 år på bagen og holder sig ganske flot, bare med den årlige rengøring med brun sæbe og knofedt. Til gengæld kan jeg nyde udsigten til de rene møbler hele vinteren og kan glæde mig til at sætte dem ud på terassen igen til foråret.


Gemalen havde højtryksrenseren fremme til spuling af båden, men den er for hård ved træet, så det blev den sædvanlige rengøring med en god blanding brun sæbevand og en af de blide ståluldssvampe til gryder. Sæbevandet giver en smule fedt til træet og det får ikke andet. Vi har tidligere oliebehandlet træet, men det blev hurtigt grimt. Sæbebehandlingen kan jeg måske gentage en gang i løbet af sommeren. Og så er det næsten gratis.






2 kommentarer:

Johannes sagde ...

Efter rengøring kan jeg anbefale en behandling af havemøbler med teaktræsolie. Den kan fås fra omkring 45 kroner online eller i byggemarkedet.

strikinge sagde ...

Hej Johannes
Tro mig, jeg har dårlige erfaringer med mange, mange forskellige slags olier til behandling af teaktræ. Vi har nemlig en sejlbåd, som har fået teakolie af mange forskellige slags på ræling og cockpitsæder. Vi ønsker at teaken fremstår ren når vi klargører om foråret. Det gør træet ikke, fordi olien pletvis er væk, selvom vi vedligeholder flere gange om året. De seneste år har det været det allernemmeste at skure med brun sæbe og lade træet stå og få patina indtil næste forår. Afhængig af vejret har vi været nødt til at skure en gang mere i løbet af sommeren. Vi er ret pernitne med vores teaktræ og som det fremgår af billederne, ser det flot ud år efter år. Og så er det en billig løsning.