tirsdag den 17. februar 2015

Klubhuer med logo til Vejle Kajakklub



Mit motto er: "Jeg kan, hvad jeg vil"  og det måtte stå sin prøve da jeg havde bestemt mig for at  strikke huer til Vejle kajakklub, hvor vores to børnebørn tilbringer hver eneste time af deres fritid. Det tog sin tid at strikke huerne før jeg var tilfreds med resultatet. Men det lykkedes og de 25 huer er landet i kajakklubben. 



 Drengene syntes bedst om de huer, som blå over det hele 




Jeg havde glemt at bytte om på farverne efter at logoet var strikket ind, derfor kom et par af huerne til at se sådan ud. Egentlig en fejl, men det så jo også ganske godt ud.





Sådan blev toppen konstrueret 



Flot overlocksøm - det kan vist ikke gøres ret meget bedre!


Næste punkt var indstillingen af overlockeren. Jeg ville nemlig sy med almindelig sytråd i nålene og med det tynde strikkegarn i griberne.  

Med tvillingesømmen gav det en sikker kant, som jeg kunne klippe ret tæt ind til inden sømmen skulle en tur i overlockeren.



Jeg havde gjort mig store tanker om hvordan jeg skulle sy toppen pænt sammen med to runde sømme vinkelret på hinanden. Jeg klippede en rund skabelon af et stykke voksdug, hæftede det på den sammensyede hue. For at undgå at strikket trævlede alt for meget, syede jeg med en tvillingenål med 5 mm mellem nålene. 



Jeg kunne ikke lige forestille mig at strikke 20-25 huer på denne måde, så nu måtte jeg springe ud i det og købe en farveskifter til jacquardstrik . Når andre kan strikke jacquard, kan jeg vel også lære det. Som sagt så gjort - og efter lidt øvelse blev det til brugbart strik. Nu kunne jeg finde ud af en rationel måde til at få huerne syet sammen. Den bageste søm syede jeg sammen i hånden. Kantmaskerne er så fine at det er nemt at sy næsten usynligt og fladt sammen.



OK - Jeg gjorde 1 hue færdig, men kunne heller ikke blive enig med mig selv om, hvordan jeg ville afslutte huen i toppen. Det var svært at sy hver del sammen i toppen og så vende molevitten indad, fordi logoet sidder ret tæt på kanten . Så nu var gode råd dyre

Det kunne bare slet ikke gå med de lange spændtråde - heller ikke når de blev skjult af inderhuen. Jeg viklede den hvide tråd omkring nabomasken, sådan som man normalt skal gøre ved indstrikning af motiver, men det gave huller alligevel - sikkert fordi bomuldsgarn ikke er så elastisk.



Garnet købte jeg i Tyskland. Bomuld/acryl Nm 30/2. Tykkere måtte garnet ikke være, for jeg havde bestemt mig for at strikke huerne dobbelt, så spændtrådene fra Logoet blev skjult. Logoet fik jeg scannet og bearbejdet med Designaknit 8. Det gik nemt og smertefrit. 


I Planlægningsfasen måtte jeg finde ud af en "gennemsnitsstørrelse" både i omkreds og højde. Som altid gik det derefter nemmest med blyant og papir

Ingen kommentarer: