lørdag den 31. oktober 2009

Kvædebrød

Kvædebrød
Det er første gang jeg prøver at lave kvædebrød - og det til trods for at min søster frarådede det kraftigt. Hun havde ikke haft succes med det. Men jeg lader mig ikke sådan afskrække. Og jeg er tilfreds med det lækre resultat.
Quittenbrot
Ich habe diese Leckeri zum erstenmal gemacht. Meine Schwester hatte abgeraten, weil sie keinen Erfolg damit hatte. Aber ich lasse mich nicht so schnell entmutigen - und siehe da, es ist
geglückt und schmeckt hervorragend. Eigentlich ist das nach dem gleichem Rezept wie die Quittenmarmelade, nur mit etwas mehr Zucker - und dann muss es 8 Tage lang in einer flachen Form trocknen.

Kvædemassen, som laves efter samme opskrift som kvædemarmeladen, blot med lidt mere sukker, skal tørres i en flad form i ca. 8 dage. De første dage havde jeg sat formen i bageovnen - uden varme, senere tog jeg den ud og lod det stå med et viskestykke over. Efter nogle dage kunne jeg vende formen ud på et stykke bagepapir og lægge det tilbage i formen -upside down.

Nu efter 9 dage er massen tørret så meget at den kan vendes ud, skæres i strimler og tern.

Nu skal det vise sig, hvor længe det kan opbevares i en tætsluttende dåse efter at være blevet drysset med sukker. Om det smager? Ja! alt for godt!