mandag den 9. marts 2009

En bøjle til en Ballerina

Ballerinaen er færdig og har været i bad
Die Ballerina ist fertig und "gebadet"

Jeg var ikke tilfreds med bare at "tage maskerne til ærmekanten op" med en strikkepind, så jeg har med en spids tynd hæklenål taget maskerne op i toppen af knudemasken. Det giver en rigtig flot overgang - især fordi jeg har brugt hovedfarven til den første række. Erfaringsmæssigt strækker retstrik sig i længderetningen. Det vil sige at ærmekanten ville blive bredere end det øvrige ærme. Ærmekanten er derfor, ligesom kanterne på forstykkerne strikket på en tyndere pind
Die Maschen für die Ärmelkante habe ich nicht mit der Stricknadel aufgenommen, sondern mit einer spitzen dünnen Häkelnadel aus den Knötchen am Rand. Das gibt eine schöne gleichmässige Kante. Ausserdem habe ich die erste Reihe mit der Hauptfarbe gestrickt. Aus Erfahrung weiss ich, dass sich das Rechtsgestrick in die Länge dehnt. Das bedeutet, dass die Querlänge dann in die Breite gehen würde, und der übrige Ärmel in die Länge: Lösung: Die Ärmelblende auf dünneren Nadeln stricken. Das habe ich auch bei der Blende am Vorderteil gemacht.

Halskanten har jeg forsynet med en blende til afdækning af de optagne masker. Det giver samtidig bedre hold til nakkepartiet, som jo bærer hele jakken. Jeg har taget maskerne op langs ærme og rygkanter, strikket 4 pinde og lukket af og syet kanten til.
Die Halskante habe ich mit einer zusätzlichen Blende versehen, um die Knötchenränder zu verdecken.
En Ballerina fortjener en god polstret bøjle
Eine Ballerina verdient einen guten gepolsterten Kleiderbügel


En solid polstring med fibervat og et par gamle skulderpuder
Ein solides Polster aus Kunststofwatte und ein Paar alten Schulterpolstern


1 kommentar:

Ingrids strik og patchwork sagde ...

Hej Inge
Det ser rigtig godt ud med den "blende " du har sat om halskanten til din skønne Ballerina.

Hilsen Ingrid
Samsø