fredag den 8. februar 2008

Fiskefrikadeller m.m.



Fiskefrikadeller som min mor lavede dem:
3-4 mellemstore kogte kartofler fra dagen før.
1 æg
500 gram torsk, sej eller andet lyst fiskekød, som dampes mørt i lidt vand.
Salt og peber samt revet løg efter behag.
lidt mel til at vende frikadellerne i.
Jeg havde købt to pakker sej i Føtex. Dem kogte jeg i letsaltet vand i små 6 minutter, indtil kødet var hvidt og stadigvæk kunne hænge sammen. Kartoflerne moses, fiskefarsen, løg og 1 æg salt og peber blandes grundigt, til der ikke er hele fiskestykker længere. Formes til små aflange frikadeller, vendes let i mel og steges i lidt olie. Det er virkelig guf og da vi skal have dem med på ferie, måtte jeg nådigst tildele gemalen 2 stk. og derefter gemme dem.
Samtidig havde jeg stegt nogle sildefileter til at lægge i eddikelage. Den slags mad mad orker jeg ikke at lave ret tit, for mit køkken ligner altid en slagmark - man sku' ha' det ligesom TV-kokkene - de smider bare alt ind under bordet og så ser der net og ryddeligt ud. Hmmmmm....

Det er derfor jeg ikke er nogen køkkenørn: så meget rod for så lidt!

1 kommentar:

Laila-H sagde ...

ÅÅÅÅH Ingeborg, det får virkelig mit mundvand til at løbe.
Da jeg boede ved vesterhavet, fik vi fisk flere gange om ugen, for vi fangede dem jo selv