torsdag den 24. januar 2008

Billedsortering - en langvarig opgave

4.000 Billeder til sortering
Det er jo bare så nemt at tage en masse digitale billeder indtil der en dag ikke længere er plads på harddisken - eller jeg ikke kan finde det billede jeg ved jeg har ..... men hvor?... Begge punkter er jeg nået til nu.
Men det skal være slut nu og jeg er ved at sortere og brænde på både DVD'er og CD'er. I går blev jeg færdig med mine havebilleder, som nu fylder 2,8 Gb på en DVD.
Opgaven tog mig det meste af en uge med firkantede øjne til følge. Det meste af tiden gik med at skubbe billeder frem og tilbage. Men det var da en ganske god hukommelsestræning, for mange billeder havde fundet på at kopiere sig selv ..... nå, der må jo være nogen, som har gjort det.
Mine billeder var grovsorterede efter: FAMILIE, HAVEBILLEDER, HÅNDARBEJDE og DIVERSE og så selvfølgelig i datoorden. Hvorfor havner der altid så mange billeder i DIVERSE?
Jeg lagde ud med at tage en back-up af hele skidtet, som jeg lagde over på en stor ekstern harddisk. Først sorterede jeg i årgange fra 2005 - 2008. Herefter oprettede jeg en mappe med 7 hovedkategorier for hvert år. Der kan der så under finsorteringen oprettes flere undermapper.
Kategorien HAVEBILLEDER har jeg oprettet under eet for alle år, med næsten 50 undermapper: Ageratum, Blomsterbilleder, Buketter, Cinerarie..... osv. Nogle mapper har undermapper, f. eks. mappen med roser.

Have DVD'en er færdig, nu mangler der en uges arbejde mere på de resterende billeder og små videoer. Men sådan bliver det ikke fremover. Så stort og træls et arbejde gider jeg ikke een gang til. Fremover skal der sorteres og smides ud straks!
Men, hvor bliver jeg glad når det er overstået og et ønsket billede kan findes med det "wuns".
Bagefter kommer turen til papirbillederne, som frister tilværelsen i forskellige skotøjsæsker. Nogle af billederne har vi selv taget, andre har vi arvet i kassevis. De bliver sorteret efter princippet:
1. Kender jeg personerne på billedet?
2. Er der mange af samme slags billede fra forskellige vinkler?
3. Hvor er billedet taget?
4. Aner jeg overhovedet noget om det billede?
5. Har det interesse for vores efterkommere?
Jeg håber at ende med nogle få billeder, som kan sættes i et album.
Hos mig bliver den slags opgaver altid til Marathon-opgaver, jeg giver sjældent op før jeg er færdig - men så er jeg også meget tilfreds med mig selv!

2 kommentarer:

anjoe sagde ...

Når man har fundet en blog, hvor indholdet tiltaler en, ja så besøges den efterfølgende rimelig flittigt, og sådan har jeg gjort vedr. din ;-)

At din har taget sig noget af en slapper, ja det er så det, men ventetiden har været det værd...

Såkaldt rigtige kommentarer skal du snarest få!

Kathe Lewis sagde ...

nøj hvor er du bare organiseret! jeg er IKKE spor misundelig....
Tør man spørge hvilket program du har brugt til den store billedoprydning, og til at lave de fine kontakt-ark?

KH
Kathe