mandag den 15. januar 2007

En stor og en lille filtet taske


Een kæmpestor og en lille taske


Sådan så den ud inden den mistede mønstret ved valkningen

Jeg har nu lært at et lille hulmønster ikke bliver ret meget at se. Måske kan jeg pynte på det ved at trække nogle lædersnører igennem hullerne, som jo rent faktisk er der stadigvæk.

Den meget store taske - strikket på grovstrikker blev vellykket

Når man vil filte noget, kan man ikke være sikker på resultatet, men en god tommelfingerregel er at 100 % ren uld vil krybe mellem 25 - 35 %. - Afhængig af mange ting: Om fibrene er lange eller korte, om garnet er tvundet løst eller fast, om der strikkes løst eller fast osv. Men, hvem intet vover, intet vinder.
Jeg havde det brune garn, som er løst Perser-garn. De andre farver har jeg selv mixet/tvundet på rokken af dels pladegarn og dels tynde maskingarner. Derfor kunne jeg overhovedet ikke være sikker på om de kunne arbejde sammen i valkningen. Det vist sig da også at det brune havde en større filteevne end det andet.
En lille vejledning: Jeg har strikket en oval bund. Dernæst har jeg strikket et langt stykke over 30 m med indsatte kiler for hver 10. rk. , således at den yderste højre side blev forøget med 4 rk. i forhold til den modsatte side for hver 10. rk. Derefter har jeg tegnet mig et mønster på DK 7, til den mønstrede strimmel idet jeg gik ud fra de 280 Rk på det brune stykke. Det passer med 10 rapporter a' 28 rk. Denne strimmel er strikket med hvilestillinger for at danne Zig-Zaggerne.
Dernæst en strimmel over 12 m af det lyseblå, og den yderste strimmel til kanten er strikket i hånden i retstrik, fordi det bærer sig bedst i filtet stand.
Alle delene er syet sammen i hånden i en retmaske, som giver pæne sammensyninger.
Her kan man tydeligt se at det brune garn filter mere end det øvrige. Min plan var også at bunden ligesom skulle forankes med de brune striber i mønstret.

Borten før filtning


Tasken før filtning

Tasken efter filtning

Der blev også filtet futter af "diverse" hjemmetvundet "

Manden i huset vil gerne have at futterne er lukkede hele vejen op som strømper. De bliver ikke til at få på foden, når de er helt lukkede, så derfor får de foroven en lille klap med velcro., som det ses på den ufiltede futsok.












2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Ingeborg
Wau det ser flot ud - tak for inspirationen. Jeg har netop taget en hat ud af vaskemaskinen. Trods flere strikkeprøver og efterfølgende valkning blev den meget mindre end beregnet - men nu har jeg fået trukket den stor nok...

mvh
Kristine, Køge - snart Salten

Bente T sagde ...

Hej Ingeborg
Hvor er de flotte, du er sandelig produktiv! Virkeligt godt.
Jeg synes nu ikke at det gør noget at man kun kan ane hullerne, de er jo dog stadig til at se.
Det er en god forklaring du der giver, måske jeg skal prøve at gøre dig kunsten efter.